17:24 Професор Шимон Редліх: "Шептицький заперечував расистське мислення" | |
За матеріалами www.istpravda.com.ua "Коли в Ізраїлі говориш щось хороше про українців, люди відразу нападають. На мене неодноразово вже нападали. З поляками так само, проте найгірше з українцями. Так, українці теж убивали євреїв, але ж не всі. Мене врятувала українка". Професор Шимон Редліх (Szymon Redlich) народився у 1935 році у Львові, молодість провів у Бережанах. Врятований під час Голокосту українською сім'єю, в 1950 році емігрував до Ізраїлю. Закінчив Єрусалимський і Гарвардський університети. Він дав інтерв'ю католицькому журналу "Тиґоднік Повшехни" про свій досвід здобуття історичної правди щодо глави УГКЦ (1901-1944) митрополита Андрея Шептицького. З дозволу польської редакції "Історична правда" переклала цей матеріал. - Пане професоре, чому зацікавилися митрополитом Андреєм? До цього я
не займався даною темою, але від тоді постійно до неї повертаюсь, а моя
доповідь у розгорнутому викладі була перекладена і опублікована у
різних країнах. -
Я займаюся справою надання йому титулу Правдника Світу. Шептицький
врятував - особисто або через людей своєї церкви - близько 150 євреїв.
На сьогодні з них у живих залишилося вісім або дев'ять осіб. А те, що
титул іще досі не був наданий, вважаю великою несправедливістю. -
Бо комісія, яка цим займається вже понад 20 років, зустрілася лише 13
раз, і завжди були голоси проти. На останній зустрічі в 1991 році було
прийнято негативне рішення. Врятовані неодноразово зверталися до Яд
ва-Шем (національна установа Ізраїлю, яка вивчає Голокост - ІП), але без результатів. -
Будучи у Львові, я розмовляв із священиком із святого Юра - там де
колись був Шептицький. Він сказав, щось рухається у справі беатифікації (визнання
людини благословенним у католицький церкві, мають бути надані свідчення
праведного життя та підтвердження принаймні одного чуда - перекладач),
були знайдені документи, які заперечують закиди, що під час війни
Шептицький негативно ставився до людей із польської Церкви. Але справи
рухаються дуже повільно. - Можливо, ці справи між собою пов'язані? Якщо одна сторона рушить, може і друга піде за нею? Як історик, я багато років не хотів займатися публічними справами, але зараз дивлюсь на ці справи інакше. Зараз я на пенсії, маю більше часу і більше свободи. Сконтактувася з усіма, хто ще живий, із врятованих Шептицьким. Понад 2200 українців є Праведниками Світу З моєю допомогою було приготовлено та переслано у грудні 2005 року до Яд ва-Шем апеляцію про відновлення праці комісії. Потім професор Гутман (Gutman) та ще один історик, член комісії Праведників і я написали лист, якого 27 квітня 2006 року передали голові Яд ва-Шем, пану Авнерові Шалеву. Комісія залишила хвіртку - можна повернутися до розгляду
справи, якщо будуть нові матеріали. А я саме знайшов дещо, що не було
розглянуте комісією. - Серед іншого це, скажімо, пасторський лист Шептицького "Про милосердя", подібний до відомого листа "Не вбивай". Опублікований він був уже давно, на шпальтах католицького журналу в Канаді, але комісія його не розглядала. Написано листа у червні 1942, коли гітлерівська політика щодо євреїв стала цілком зрозуміла. Рішення про остаточне розв'язання, зараз вже знаємо про це майже на 100%, було прийнято між жовтнем-груднем 1941 року. Вважаю, що Шептицький тільки через кілька місяців усвідомив, які насправді наміри мають німці та що відбувається насправді. І саме тоді написані були ці два пастирські листи. У листі про милосердя не випадково так багато цитат із Старого Заповіту, з пророків і з Книги Мудрості, достосованих до актуальної трагічної ситуації. В пункті 48 звертається до свого народу, до своїх вірних, до українців з проханням, аби були готові посвятити життя для врятування ближнього. В
пункті 49 однозначно осуджується будь-яке вбивство людини: "Кожен
ближній є братом і є частиною людської родини". В контексті тодішнього
часу звучить це сильно та драматично. - Так, говорить про людей. Це заперечення расистського мислення. Також є листи Шептицького у Ватикан, де описуються дії німців стосовно до єврейського населення. Декілька років тому, але вже після останнього зібрання комісії Яд ва-Шем у справі Шептицького, міжнародна католицько-єврейська історична комісія досліджувала Ватиканські документи щодо Голокосту. Саме тоді було встановлено, що в кінці
серпня 1942 року митрополит Андрій Шептицький передав Папі листи, у яких
детально було описано велику трагедію винищення євреїв та місцевого
населення. Історики цієї комісії вважають, що жоден інший католицький
ієрарх не надав такої кількості безпосередніх свідчень і не відзначився
такою турботою про долю єврейського народу, знаходячись у центрі
німецької діяльності. -
Кільки років тому Яд ва-Шем озвучила список звинувачень. Сьогодні,
ймовірно я б не отримав цього матеріалу. Можливо хотіли мене переконати?
Не знаю. Але це цікаво є те як люди пов'язані із Яд ва-Шем у своєму
мислені зацикленні. Перше звинувачення: Шептицький підтримував організацію дивізії СС. А у єврея все, що пов'язано із літерами "СС", пробуджує тільки злі емоції. Мій коментар: тут не потрібно логічно думати, тут грають роль емоції. Колишній міністр МЗС Польщі вимагає у Яд ва-Шем визнати Шептицького Праведником Сам факт, звичайно мав місце, проте підтримка утворення дивізій не означало підтримки Гітлера, а тим більш націонал-соціалізму. Це все діялось весною та літом 1943 року, вже після Сталінграду, коли люди вже знали, що коло вже відвернулось і німці відступають. На мою думку, яку
розділяють інші історики, Шептицький боявся, що із відступом німців та
приходом радянської армії наступить анархія та тотальне безвладдя. - ...що буде вільна Україна. У тій ситуації мав надію, що українська мілітарна одиниця, хай навіть організована німцями, буде в часи безвладдя обороняти місцевих людей. Була це наївна віра - ймовірно, він сподівався, що після німецького програшу між Сходом і Заходом, Росією та Америкою з Англією з'являться якісь домовленості, які створять умови для незалежності України. Він думав, що буде добре, якщо народ матиме якусь власну армію. - Для нього після Бога найважливішою справою була самостійна Україна. - Я би навіть сказав, що ця справа була на одному щаблі з Богом. Я історик, єврей, і я це все уявляю приблизно на одному щаблі. Він був українським націоналістом, я не заперечую цього, але водночас він був надзвичайним гуманістом. Це трагічна постать, що розривалася між одним та іншим. У цьому полягає його трагедія, а не в тому, що він підтримав німецьку політику стосовно євреїв. Він рятував євреїв. Друге
звинувачення: порятунок євреїв був другорядною справою в усій
діяльності Шептицького. Щоб так думати, треба бути ідіотом. Зрозуміло,
що як митрополит він мав багато інших справ. Третє звинувачення: Шептицький був найважливішою політичною постаттю, політичним авторитетом України, таким собі супер-політиком, і тому він відповідає за аморальну поведінку українців. Моя відповідь така - він ніколи не був політичним лідером. Він був релігійним і моральним лідером, але не політичним. Є ще одне звинувачення: Шептицький публічно не закликав українців не вбивати євреїв. Мовляв, чому у пастирських листах "Не вбивай" і "Про милосердя" він не написав чорним по білому "не вбивайте євреїв"?Відповідаю: так думати може тільки той, хто не знає історії тих часів. Якби він написав "не вбивайте євреїв", то всі ці листи були б конфісковані, а сам він – заарештований. І ще один цікавий пункт, який демонструє стереотипність мислення: мовляв, Шептицький ненавидів більшовиків і радянську Росію, а тим часом радянська Росія рятувала євреїв. Як історик радянської Росії, я добре знаю, як вона рятувала їх і як не рятувала. Цей аргумент, на мою думку, абсолютно неправдивий. Радянський Союз не збирався ані рятувати, ані вбивати євреїв. 250 тис. польських євреїв врятувалися у радянській Росії тому, що восени 1939 року як "небезпечний елемент" були вивезені на окраїни країни. Вони врятувалися не завдяки симпатіям радянської Росії до євреїв, а тому, що були в засланні. Я сам протягом тривалих років відчував сильні почуття до Червоної Армії, бо вона мене визволила. Але вона не прийшла визволити Редліха від німецької окупації. Вона прийшла, бо йшла здобувати Захід. - А претензії щодо антисемітських висловлювань Шептицького? - Такою тоді була християнська теологія – тобто вона також була частиною всього цього комплексу. Рабин Львова, Давид Кахане, якого врятував Шептицький, згадував розмову у бібліотеці собору Св. Юра. Шептицький процитував відомий вислів: "Кров Його нехай впаде на нас і наших дітей". Наступного дня за ці слова, як згадував Кахане, митрополит вибачився. Сказав те, що сказав, але обдумав і виправив самого себе. Ще звинувачують, що він не втручався, коли у перші дні німецької окупації українці почали погроми у Львові. Це факт. Натовпи українців повбивали тоді кілька тисяч євреїв у Львові та сусідніх містах та містечках. Але спробуймо поставити себе на місце Шептицького. Рабин Давід Кахане: "Називаючи Шептицького святим, я не перебільшую" Я вважаю, хоч не можу цього довести, що Шептицький був абсолютно приголомшений тим, що відбувалося на вулицях Львова. Літо 1941 року, все летить шкереберть, ошалілий натовп божевільних. . . Що конкретно він міг зробити, щоб зупинити такий натовп? І останнє звинувачення – зрештою, теж ідіотичне – що Шептицький був ідеологічним союзником Гітлера. Підставою для нього став лист, надісланий влітку 1941 року до Гітлера. Цей лист був підписаний кількома українцями, зокрема, і митрополитом. Вони вітали Гітлера як визволителя від радянського ярма. Так тоді це розуміли. Шептицький був багатогранною особистістю. Були у нього як і дуже позитивні сторони, так і негативні. На мою думку, загальний висновок все ж таки позитивний. Я можу про це дискутувати як з євреями, так і з поляками. - Комуністична пропаганда зображувала його завжди негативно. - Комуністична пропаганда багато поганого наробила тут. Вона впливала навіть на тих, хто був антирадянським. На думку Ротфельда, документи, які стосувалися Шептицького, були сфальсифіковані КДБ та НКВС. Я цього не досліджував, тому нічого не можу сказати. - На щастя, ще живі ті, кого він врятував. - Вони його обожнюють. Наприклад, пані Лілі Полман з Лондона згадує, як прибувши до собору Св. Юра, вона потрапила до кабінету митрополита. Він поклав їй на голову руку і сказав українською: "Не бійся, дитинко!" - А чого боїться Яд ва-Шем? Громадської думки? В: Так. Коли в Ізраїлі говориш щось хороше про українців, люди відразу нападають. На мене неодноразово вже нападали. З поляками так само, проте найгірше з українцями. - Бо "українці йшли з Гітлером"? - Так, і українці вбивали євреїв. Але ж не всі. Мене врятувала українка. | |
Категорія: Андрей Шептицький | Переглядів: 746 | |
Всього коментарів: 1 | ||
| ||